måndag 27 april 2015

40 grader.

Igår vaknade Lowe vid 7 så jag hämtade honom och myste in oss i soffan med hans täcke och slog på Barnkanalen. Där satt vi och busade och gosade och jag drack kaffe och Lowe fick en smoothie. Vid 9 somnade han igen. Vad tidigt tänkte jag, men tänkte väl också att han va väl trött. Han vaknade igen 10.30. Tyckte att han va lite varm så tog Temp på honom. 38,4 grader. Så feber alltså. Små kan ju ha feber titt som tätt även om Lowe aldrig innan har haft högre än 38.1 som jag mätt. Vi tog på oss och gick ut på en promenad ihop med Evelina och Mathilda. Sen stannade vi och käkade på en uteservering. Lowe somnade sittandes och då märkte jag att han inte var sig själv. Jag är emot att ge värktabletter i "onödan". Jag menar att feber är ju inte farligt utan snarare bra för kroppen som jobbar bort något dumt i kroppen. Men när han blir påverkad av det så kanske man kan ge honom en tablett. Vi är dumma nog och drar och handlar. Bäddar ner Lowe i vagnen som han inte vill ligga i utan han ligger i Fredriks famn och bara stirrar på sin pappa. Vi skyndar oss och drar hem. Jag tar Temp och då är den uppe i 39,7 grader. Jag tar av honom kläderna och ger honom en alvedon supp. Han får en piggelin som han äter upp hela och sen en flaska ersättning som han också äter upp. Efter 2 timmar tempar jag igen och då är det ännu högre 40,0 grader. Då är han borta, helt slut. Ligger och sover på Fredrik och vill inte dricka något alls. Då ringer jag sjukvårdsupplysningen. 25 minuters kö innan jag kommer fram. Hon säger att jag gett för låg dos av alvedon då vi har 5-10 kg och Lowe väger väl strax under 10 kg. Så jag ska ge honom 2 st och har inte det gått ner 1 grad på 2 timmar så ska vi ge flytande Ipren. Det har vi inte. Inte Ronja eller Evelina heller. Och senare efter en cykeltur så har inte vår Ica eller OKQ8 det heller. Så Fredrik får åka till Ica maxi och köpa. Men när 1 1/2 timma hade gått så hade tempen gått ner 1 grad. Han börjar bli sig själv igenom och dansar lite. :-) sen somnade han inne hos oss i sin resesäng. Men han andades så intensivt så han fick sova hos mig. 

Jag sov 4 timmar i natt. Pga oro. Lowe vaknade vid 6 med 39 i Temp. Inte fått något sen 12 på natten. Så han fick Ipren och sen försvann febern runt lunch. Då låg han på 37.4 som vanligt. Men så nu i kväll är den uppe i 38,5. Så jag ska hålla extra koll på honom i natt. Kan säga oxå att Lowe har inte sovit alls under dagen idag. Vaknade 6 och somnade först 20.00 i kväll. Har försökt flera gånger men han vägrar. Han slappnar av, blundar och sen vaknar han till igen. Så jag har inte kunnat vila alls. Så ligger jag har och bloggar istället för att sova. Haha! Nu när jag kan sova. Så god natt! Nu hoppas vi på att vi slipper höga toppar av febern. ❤️


 
Natti natti! 

Inga kommentarer: