lördag 13 september 2014

Kreta - 2014.

Innan jag glömmer helt hur resan va så kanske jag ska blogga om den? En vecka sen vi kom hem nu.

Enda väskan vi checkade in. 26 kg! Sen hade vi en vanlig liten väska som handbagage och sen vår vagn.

Vi valde ju Kreta just för att min sambos syster va därnere och jobbade. Hälsa på henne och ha det gött i solen va planen. Vi valde att boka en 2 rumdlägenhet med havsutsikt. Vi valde till frukost och middag på hotellet med tanke på att Lowe kanske somnade för kvällen så kunde vi gå ner en och en och äta middag.

Vårt plan gick 17 ifrån Landvetter. Vi höll Lowe vaken och försökte vänta med käk innan avgång. Så jag kunde amma vid start. Jag och Lowe fick en fönsterplats och Lowe fick en matbox! En fruktpuré! Så bra! Eftersom han är under 2 år så gäller knäsittning hela vägen. Jag ammade vid start och Lowe märkte inte av något jobbigt tryck vad jag märkte i allafall. Han somnade i min famn och sov 1 1/2 timma. Jag fick kramp i armen, men viktigaste va att Lowe sov så jag fick bara gilla läget. När han vaknade så hade vi nästan 2 timmar kvar av flygningen. Den tiden gick åt att underhålla honom. Vi lekte med leksakerna vi hade med, han fick äta lite fruktpuré och till sist fick han kolla på lite babblarna. Sen ammade jag vi landning. Jag stoppade sen ner Lowe i selen och vi hämtade våran väska och hoppade på transferbussen. Lite nojjig över hur han skulle sitta på säkraste sättet så löste vi det med att han fick sitta kvar i selen på mig, vänd mot mig. Han somnade och sov tills vi gick av. Vid hotellet va vi vid klockan 23.30. Johanna mötte oss med lite käk. Sen hoppade vi i säng. Jag kunde dessvärre inte somna direkt och låg och tänkte på vad vi skulle hitta på under veckan.

På planet. Pirrig i magen över hur det ska gå med Lowe under flygturen.

Lowes käk! Han tog purén och jag yoghurten! :-)

På fredagen vaknade vi vid 7 av att hela sängen skakade! Jag frågade Fredrik va fan händer?! Jordbävning sa han. Vi bor precis vid havet. Så jag såg ju såklart en sunami framför mig. Jag sov inge mer kan jag meddela. Utan jag gick upp och satte mig och kollade på soluppgången. Väckte sen killarna så gjorde vi i ordning oss och gick och käkade frukost.

Vackra soluppgången.

Våra poolar vid hotellet.

Frukosten på hotellet va så bra! Från färsk frukt till bacon, nybakat bröd, massa ostar, pannkakor, sallader, yoghurt, pajer och färskpressad apelsin! Fanns till och med ett bord för folk som bantade!

Till Lowe hade vi med 8 st fruktpure i plastförpackning. Han fick äta en varje morgon, ja eller det som han ville ha. Så att han också fick lite att äta mer än bara bröstmjölk.

Våra dagar spenderade vi vid poolen! Fram till klockan 14 ungefär. Då gick vi ut och käkade lunch med Fredriks syster. Lowe sov sina sovstunder i vagnen i skuggan. Vagnen som har fått toppbetyg utav både mig och Fredrik och alla andra på resan som sagt "ahhh" "Åhh" när de sett oss fälla ut/ihop vagnen. Nog att den kanske va dyr, men den va värd varenda krona! Nog om den, vi körde varannat pass med Lowe. Förmiddagspass - frukost till lunch, och sen efter lunch tills vi inte ville ligga i solen mer. Sen bytte vi och körde varannan dag. Funkar utmärkt för då visste man att nu får jag ligga i solen och njuta utan att behöva tänka på att underhålla Lowe, eller typ: nu är det din tur. Och den andre fick mysa med Lowe i skuggan. Lekte och badade med honom, om han inte sov, för då solade vi båda.

Fredrik, Lowe och faster ❤️

❤️

Somnade i pappas famn när vi promenerade vid stranden.

Och somnade i selen när vi tog en promenad i centrum.

Johanna va ledig måndag och tisdag så vi hyrde en bil på måndagen och drog till en strand som heter Elafonissi. 6 mil som tog 1 1/2 timma. Man åkte bland bergen och småvägar. Så mysigt! Och stranden va helt klart värd att besöka. Lika fint vatten som röda havet! Så klart och stranden va kritvit och sen rosa vid vattenkanten. Vi hyrde varsin solstol och myste. Dock veckans varmaste dag så det va lite jobbigt för Lowe att komma till ro. Han somnade gott i bilen med ac hem mot hotellet sen. Vi åkte hem och gjorde i ordning oss för att passa på att besöka stan Chania medans vi hade en bil. Det skulle vi inte gjort. Alldeles förmycket för lilla Lowe. Han va trött och gnällig. Men helt förståligt! Så vi fick bara lite i affärer sen åkte vi till hotellet igen. Dagen efter tog vi istället bussen som tog 20 minuter och kostade 16 kr enkel väg, till stan. Då va han på bättre humör. I allafall en stund. När vi skulle äta middag så ville han inte alls sitta i matstolen. Så det slutade med att Fredrik fick kasta i sig sin mat och ta med Lowe på en tur i vagnen så han somnade. Sen åkte vi hem.

Resten av veckan höll vi oss på hotellet med lite promenader på kvällen. Sista kvällen så tog vi med Johanna och spelade minigolf. Mysigt. Lowe och jag kom sist! Haha.

Sista dagen så checkade vi ut vid 12, gick upp till Johanna med våra grejer och låg vid poolen hela dagen. Vår buss kom och hämtade upp oss först 19.50, så vi hade en heldag kvar. Vi lånade Johannas dusch så man va lite fräsch inför hemfärden. Lowe fick som på ditvägen sitta i selen vänd mot mig. Inget han uppskattade denna gången. Han gallskrek! Guiden försökte berätta historier om Kreta medans Lowe överröstade. Så jag fick plocka ur honom ur selen mot min vilja. Han blev lite lugnare. På flygplatsen va han så gnällig och trött stackarn. Vi försökte hålla honom vaken, men det gick inte att ha honom vaken då han va så övertrött så han fick somna i vagnen. Han vaknade till när vi gick på planet, men somnade vid amning vid start och vaknade först när vi landade hemma i Göteborg! ❤️ Bästa bebisen!

Nu har vi gjort det. Det som Fredrik sa va inte ens möjligt. Vi skulle INTE resa med barn förrens de är 7 år sa han när vi åkte hem från Thailand och en unge skrek i 1 1/2 timma. Det va när vi själv inte hade barn. Det har funkat hur bra som helst att resa med Lowe. Det enda jag skulle tänka mig för om jag gjorde om resan va att jag skulle nog bokat en senare resa. Det va i varmaste laget när vi va där. Mätaren hemma i Sverige visade att Kreta hade som varmast 28 grader, men när vi kom ner så va det 36 grader. Jag oroade mig hela tiden för Lowe. En sak till jag skulle ha gjort annorlunda är att vi skulle nog ha anpassat oss mer efter Lowe. Gjorde vi en ansträngande sak på dagen så hade vi kanske fått chilla mer på kvällen. Skulle vi iväg på något på kvällen så hade vi kanske fått sitta inne lite mer under dagen. Men vi har i allafall en underbar unge som anpassar sig så väldigt bra för det mesta. Han är väldigt enkel att ha med sig. Så jag tvekar verkligen inte att resa med barn. Nu ser jag fram emot nästa resa! Nästa resa kommer man kunna smörja in honom dessutom. Det fick man ju inte nu, så man fick ju passa honom hela tiden så han inte skulle bränna sig. Han blev dock brun i skuggan! Så han verkar ha ett bra pigment! Det gillar vi!

Och Kreta är verkligen ett ställe jag skulle åka till igen! Vårt hotell va underbart! Superbra mat, grym personal och rummen va fina och fräscha!

Ett sista tips, ladda hem appen babblarna! Enda gången vi kunde äta ifred. ;-)