torsdag 31 januari 2013

Koh Samui.

Hej!

Tredje dagen här på koh Samui.

Vi kom i måndags vid 11 tiden. Flyget gick bra och vi tog en taxi till hotellet. Checkade in och kollade vårt bungalow. Jätte stor!! Nästan 50 km²! ;-) vi la oss nere vid havet vid vårt hotell där det inte går att bada, sen tog vi oss upp till en utav poolerna. Vid 17 tiden gjorde vi oss i ordning och tog en promenad ner till chaweng. Gick lite i centrum och sen tog vi oss ner till stranden och skulle gå längs den. Den är 6 km lång så vi traskade på. När vi kommit en bit hör jag F säga: - Men vad håller de på med där? Jag tittar dit och säger: - de håller ju på med en hrl övning! Vi tittar närmare och se att det inte alls är någon övning. Det är ett kvinna och en man de försöker återuppliva! Vi kommer allt närmare och går förbi. Då ser vi va blåa de är i ansiktet och sen ser jag en kvinna som visar med handen att det inte är någon idé att fortsätta. Sen lägger de handdukar över dem. :-( Sen kände jag att hela denna veckan va nu förstörd. Att se 2 personer dö framför ögonen på en gav avsmak för koh Samui! :-( vi vandrade längs stranden en bit till och pratade om det som vi just sett. Vi skulle äta middag va det tänkt men mat va det sista jag tänkte på. Vill slut hittade vi en restaurang som vi satte oss på. Jag fick i mej en sallad iaf. Sen åkte vi tillbaka till hotellet. Jag va livrädd den natten. Mörkrädd så in i helvete! Och sån hemlängtan! Jag ville ringa min mamma och min familj. Jag ville ha Texas tätt intill! Somnade och vaknade, somnade och vaknade.. Så höll jag på hela natten. Man inser att gränsen mellan liv och död är så tunn! Nu tror jag typ att vi oxå ska dö här nere.

Igår googlar vi om de som drunknat. Vi fick upp både namn, ålder och nationalitet på personerna. Gifta, 67 och 68 år, från Skottland, och att de kommit till koh Samui samma dag. De hade precis checkat in på hotellet och kvinnan skulle bara ta ett dopp i havet. Sögs med, och mannen skulle ut och leta efter henne. Och då drunknade han oxå. Tragiskt. Men skulle F drunkna här nere, så skulle jag oxå velat hängt med under ytan. Fy fan för att behöva gå igenom en hemresa själv härifrån med vetskapen att sin älskade försvann med vågorna. Ursch!

Nu har det värsta chocken lagt sej. Igår efter frukost åkte vi till samma strand. Mycket för att få bort känslan. Det va lika mycket vågor i går som samma eftermiddag som de försvann. Så vi doppade oss vid strandkanten. Vi vågade inte bada. Tydligen så dör en person i veckan vid just chaweng beach. För att det är såna undervattensströmmar. Efter stranden så tog vi en sväng i centrum och sen hem till hotellet. Fixade oss och tog senare en taxi tillbaka till chaweng city. Efter att ha gått vilse en sväng så fick vi be en taxi köra oss tillbaka till stan! haha! Vi gick till ark bar och käkade middag. Drack en varsin drink och sen gick vi loss på shopping! Haha! F hittade en affär vid namn psyio som hade snygga kläder! Så han köpte ett par byxor och en tröja. Jag hittade min älskade balenciaga inspirerade väska i brunt skinn! Så den gick följa med mej hem! :-) De har allt små guldkorn till affärer mellan alla stånd med märkeskopior!

Vi funderade på att åka över till koh phangan. Men vi skiter i det. Det går så mycket tid till taxi, båt, fixa boende, taxi igen.. Och sen ska man tillbaka hit igen. För det är härifrån vi kommer att flyga till Bangkok på måndag. Så vi stannar på koh Samui istället. Får ta koh phangan nästa resa! ;-) Det är ju inte sista gången vi åker till Thailand. Nu börjar man ju kunna landet ganska bra.

Just nu ligger vi på Lamai beach. Vårt hotell ligger precis i mitten av chaweng och Lamai, 2 km till varje ställe ifrån vårt hotell. Det känns bättre här. Där man inte sett någon dött. Idag fick vi dessutom solstolar. På chaweng hade de bara stolar för sina hotellgäster. Här är lite softare oxå! Det va helt grått när vi vaknade i morse, men nu börjar solen komma! Och ja, vågorna är ännu högre idag! Men det blåser inte lika mycket.

En vecka kvar nu. Så nu ska vi se till att njuta! F tycker att jag är blek! Jag smörjer mej ju hela tiden. Jag har faktiskt inte flagnat en enda gång, eller jo, på tippen på ena örat. Men han däremot är flagnig, torr och fläckig! Ja och typ svart! Haha! Det kom just en thailandska och smekte mej på armen och sa att jag hade väldigt fin färg på min hud. Undra hur man ska ta det? De vill ju vara bleka! Haha. Jag har gått ner ända till skyddsfaktor 10, idag kör jag till och med utan skyddsfaktor! De får la bli olja sista dagarna! :-P haha! Men jag ska fan inte flagna! Jag har varit duktig med att skrubba mej både innan och under resan! Och smörjer mej med en fet kräm efter duschen så det kanske är därför. ;-)

Nu ska jag jobba på färgen! Och dricka min cola zero innan den blir varm. (!! De fanns zero! Yes! Light eller diet som den heter här, är bara en burk med skum typ!)

Vi hörs!

Koh Samui, Onsdag 30/1 11.40.









Inga kommentarer: