tisdag 27 april 2010

Fullkorn eller snabbmakaroner?

Blogg hit och blogg dit. Känner att jag måste skriva av mej.

Mat. Just de. Nu börjar det igen. Direkt jag börjar träna så blir allt maniskt. Jag får inte äta de och inte de och inte de. När magen e tom e jag nöjd. Inte när jag e hungrig utan när jag e mätt och magen e så gott som tom. Jag har mina höftben att mäta med. Alla jag säger till att jag tänker mej för vad jag stoppar i mej, skriker rakt ut. Men jag försöker på alla sätt att inte hamna i en ätstörning igen Det e fan svårt för gränsen e hårfin. Men just nu känns det som om hungern har mer kontroll än jag har. Jag äter faktiskt för det mesta mina 5 mål om dagen. Jag för noga dagbok och fyller i varje mål jag ätit och skriver i tiden. Jag e verkligen inget vandrade skilett. Det har jag nig aldrig varit heller. När jag träffade Joakim så va jag mitt i en ätstörningaperiod. Då gick magen inåt. Lite så e den nu oxå. Dumt Det va iaf han som fick mej att börja käka igen. Han lagade middag till oss klockan 01.30 en natt för att jag skulle få i mej mat. Då levde jag på proteinpulver och knäckebröd, morgon middag och kväll. Och det gav resultat. Jag har varit så jävla dum! För när jag går ur och kommer till de stadiet att jag börjar käka igen så känner jag mej som jag gått upp 10 kg. Magen fylls ju med mat och då fick jag panik. Men jag e inte där. Jag har kontroll nu. Jag tränar denna gången och då måste man käka mat. Annars orkar man inte med passen. Jeje Skit samma. Ville skriva av mej lite. Och det här som kommer nu är vad jag egentligen skulle blogga om. :)

När jag och killen handlar mat. Jag vill ha fullkornspasta och han vill ha snabbmakaroner. Då blir det en "bråk" om vilken vi ska ta, eller snarare han säger: - men sluta och fjanta dej! Det är bara inbillning! Vi tar dom här! Så håller han i snabbmakaronerna. Medans jag försöker förklara för honom att min mage mår bättre av fullkorn. Lite mer fibrer. Alla behöver de. Till och med han. Men han tror att jag väljer dem för att jag ska gå ner i vikt. Absolut inte. Magen funkar bättre, och det är
Mer hälsosamt. Jag går inte och jämför fetthalten på olika falukorv tex. Jag tar den som e billigast. Så med nästan allt. Inte flingor. För då blir det all bran. För att det är fibrer. Igår när vi skulle bestämma vad vi ville äts till middag. Jag tyckte vi skulle köpa en grillad kyckling och göra en pastasallad till, på fullkorn natuligtvis. nyttigt och bra Inte för kraftigt för magen eftersom vi skulle äta rätt sen. Och då ska man inte vräka i sej förmycket. Det slutade med att middagen bestod av pastasallad på fullkorn. Fick till och med ha i avokado. Undra om han märkte? Ingen kyckling. Det blev kamben ist. Kycklingen va slut. Vi hade oxå vitlöksbröd till. Han drack Cola. Jag försökte få honom att åtminstone köpa en light. Jag vet att lightprpdukter e skit. Men i den e det inga kalorier. Men han skulle ha en vanlig minsann. Så jag köpte en Loka. Hur fan ska vi handla billigt om vi måste handla två av mycke saker? Dessutom e jag laktosintollerant och måste köpa egen mjölk (jag dricker havremjölk) och egen yogurt/fil. Och då köper självklart han eget oxå. Samma med frukostflingorna. Jag köper special-K eller allbran. Han vill ha kalles kalaspuffar eller cocopopps eller nått annat som badar i socker! Jag har försökt förklara för honom. Senast igår faktiskt när vi stod och valde pasta och han sa: - tur att jag inte behöver tänka på vad jag stoppar i mej. -även om de inte syns på utsidan (Joakim har typ nada underhudsfett) så märks det på insidan. Man mår bra av äta nyttigt. Mage. Funkar bättre, hyn blir betydligt finare. Och massa andra saker. Bara för att man inte bli tjock an socker så kan det inte vara bra att börja dagen med en skål med socker! Då åker blodsockret Berg och dalbana. Först rakt upp och sen rakt ner.

Nu är inte jag expert, men jag har lärt mej en del. Och jag e verkligen inte petig. E jag sugen på godis så äter jag de. Men nu till frågan. Hur gör man då när man ska handla? Ska jag stå ut med att äta de han vill och kanske lägga på mej? Eller ska han käka nyttiga saker som jag käkar som inte skadar honom alls? Eller ska vi köpa 2 av varje grej?

Intressant fråga. Klart man ska få äta vad man vill. Känns som jag äter vuxenmat och han lite yngre variant. Min lillasyster på 8 år vägrar äta fullkorn. Hon får egen mat varje dag. För hon gillar inte "vuxenmaten" . ;)

Inga kommentarer: