lördag 11 december 2010

Egypten - Hurghada.

Jag lovade ju att göra ett inlägg om min resa.

Kan ju börja med att egypten va över min förväntan. De flesta av de jag känner som varit där har haft nästan enbart negativa upplevelser där. Så jag höll hoppet uppe enbart för att min lillasyster varit där och bott på samma hotell tidigare.

Flygresan:
5 timmar tar flygresan. Min lillasyster, hennes man och barn hade bokat platser på planet och vi hade önskat platser nära varandra. Så vi fick platser på rad 2, näst längst fram i planet. Planet gick 07.30 och vi hade sovit 4 timmar under natten. Så jag tänkte att jag skulle ta igen lite sömn på planet. (jag sover alltid igenom mina flygtider.) MEN, ett stort MEN. Jag hade en snorunge bakom mej. Som satt och sparkade på min stol hela vägen dit. Hela min stol skakade. Till slut vände sej min pojkvän om och sa till mamman att ungen skulle ge sej. Han gav sej, i 10 MINUTER. Sen va han igång igen. Jag fick lägga mitt huvud i Joakims knä och försöka sova där. Men jag kunde inte sova. De visade en film, och jag har aldrig brytt mej om att köpa dessa hörlurar så vi köpte varsina. Så vi kunde se filmen istället. Flygmaten va ju skitkass! Jag får ju laktosfri mat och jag fattar inte vad de tänkte när de serverade 2 potatis, ris och 2 skivor skinka?? I samma portion? Jag fick äta de ja kunde och sen slänga resten. Flygvärdinnorna va super trevliga och hur gulliga som helst. Flygresan hem hade jag denna snorungen bakom mej igen! Fan! Och han va vildare än resan ner. Jag sa till hans pappa. Sen somnade ungen! Hallelulja! Jag kunde oxå sova. Så jag somnade. :)

Flygplatsen:
I Egypten är flygplatsen helt sjukt! Det är passkontroll på passkontroll! Och vilka köer!! Vi tillägnade typ 4 timmar på att stå i kö och visa pass. De ville ju gå igenom alla väskor för att se vad man tar med sej ifrån deras land.

Hotellet:
Va skitstort! Det fanns 4-5 pooler och massa restauranger. Internetcafé, biljardrum, shopping, apotek, underhållning och disco för barn. Vi lyckades få presidentsviten på 65 kvm. 2 rum, Klädkammare, och en stor takterass på 25 kvm. Inte för att vi behövde så stort. Men det va ju kul att vi fick det. :)

Maten:
Den hade jag hört va skit dålig. Första middagen vi åt va inte okej. Jag rynkade på näsan och åt gurka. Vi hade frukost och middag i vårt pris. Frukosten va skit bra! andra middagen va jätte bra. Då åt vi på ett annat ställe och oxå ingick i priset. Vi åt på några ställen som vi betalade för maten, men mest på det som ingick. Vi åt lunch på stranden och där kunde man köpa supergoda toast.

Aktiviteter:
Vi solade och badade mest. Lite shopping och mycket mat och drinkar (med och utan alkohol). Vi hade ju med oss 2 barn. Julia på 5 månader och Angelica på 9 år. Så vi fick ju anpassa oss lite. Men i efterhand så borde jag och Joakim hittat på lite saker på egen hand. För vi ville göra massa saker. Dessvärre va allt ganska dyrt. Men vi bokade en utflykt sista dagen. Alla åkte ut med en båt till en ö vid namn Mahmaya giftun island. Där snorklade vi från stranden men även åkte båten ut en bit. Så vi hängde på. Vi va även på en middag med en magdansös som jag tyckte vickade mer på höfterna än dansade med magen. Kollade även på en uppsättning av Mammamia.

Vatten och Väder:
Vädret va konstigt här. Eller solen sken ju, det är ju öken så det lär inte regna iaf. Men vi fick gå upp 8-8.30 för att äta frukost för att hinna till stranden och få en stol och solen va så sjukt stark redan vid 9 på morgonen! Men då försvann den heta solen vid 15-15.30. Så man fick sina 6 timmar men på väldigt konstig tid. Vatten va de finaste vatten jag sett! Jag har ju varit i Thailand och där va inte ens vattnet så fin. Havet va inte speciellt svalkande men när man klev upp så frös man lite innan man torkade i solen. Kvällen va inte kall heller. Jag hade bara ben och en tunn tröja det räckte. Det blåste heller inte nått, som det dock kan göra vid denna årstiden. Det är ju "vinter" hos dem oxå nu.

Shoppingen:
Man måste ju pruta i detta landet. Och är det nått jag e dålig på så är det att pruta. Jag fick med mej en katt hem. En tung prydnads katt. Joakim shoppade desto mer. Jo vi köpte ju en vattenpipa. Det fanns mycket kopior på alla märken.

Araberna:
Jag hade blivit varnad som blond tjej för araberna. Killarna kan vara pain in the as. Någon sa att jag kommer bli klämd i rumpan, nån sa att folk skulle spotta efter mej. Men jag märkte inte av nått sånt alls. Jag gick inte armkrok med min pojkvän hela tiden, utan gick in i affärer själv för att kolla. Och jag fick då allt gå ifred. Jag fick väl höra typ: "Sexy girl" och "your a lucky man" efter mej när jag och joakim gick hand i hand. Men inget mer än så. Och sånt kan man ju få höra även här hemma. De skojade med oss hela tiden. Sköna helt enkelt.

Sjuka:
Nej ingen blev sjuk av oss 8. Lite konstig i magen men inte så att man spydde och sket och fick springa på toa hela tiden. Utan det va med konsistensen som va lite annorlunda. ;) Jag blir alltid konstig i magen när jag e utomlands med denna gången va det en fis i rymden jämfört hur jag blev i turkiet. Dessutom så käkade jag laktos där nere så det kunde lika gärna varit det som gjorde mej lite konstig i magen. Men jag fick myggbett! Jag hade 28 myggbett på benen och ett på ryggen. Så jag körde på myggspray resten av resan. Då gav de fan i mej.

Sammanfattning:
Jag hade lätt åkt hit igen! Ett minus är att flygplatsen tar sån tid. Flyget hem va försenat det va lite segt. Men samtidigt så fick vi lite tid i taxfreen. Vi hittade en varsin parfym, jag och Joakim men då gick det inte att handla med kort. Nått fel på deras system. Så vi fick aldrig parfymerna med oss hem. Och i sverige finns den inte längre. Lite tråkigt. Vi betalade 6400 kr per person för resan. Men flygmat, transfer och avbetställningsskydd. Resan till hotellet från flygplatsen tog endast 10 minuter. Det va skönt. Så Egypten överraskade verkligen. Och glöm inte att besöka Mahmaya om ni hade tänkt åka till Hurghada. Helt underbart och så jävla fint!