lördag 9 februari 2013

4 veckor i Thailand.

Vår resa började med att vi checkade in på Landvetter dagen innan avresedag. Det gjorde att vi slapp stå i den långa incheckningskön och behövde bara gå till en speciell disk för de som förcheckat in och lämna väskorna. Så väl på landvetter lämnade vi in väskorna i disken utan kö! :-) Sen raka vägen till baren! 2 öl för F och 2 cider för mej. Vi handlade solskyddfaktor innan vi gick på planet. 1 timma och 10 minuter tog första planet som gick till Helsingfors. En timmas väntan till nästa plan och en macka senare så klev vi på plan nummer 2. Som skulle ta oss hel vägen till Bangkok. 10 timmar. Vi fick 2 säten vi fönstret. Skönt att skippa sitta bredvid någon annan. Planen hade skärm i varje stol och 30 filmer att välja bland. När planet skulle lyfta hade 2 män fått för sej att öppna deras taxfree sprit. Vilket man inte får. Ena mannen började spy i en påse, det slutade med att de blev avslänga ifrån planet. Inget Thailand för dem! Skönt att slippa ha de på raden bredvid och va stökiga hela vägen! När vi landade i Bangkok va klockan 06.25 lokal tid. Vi letade oss ut när vi fått våra väskor. En taxi in till centrum. Vi hade bokat en natt i området Siam. Där jag har bott 2 gånger tidigare. Och där shoppinggallerior ligger! Eftersom vi kom så tidigt fram så kunde vi inte checka in med en gång. Så vi lämnade väskorna och tog sen en sväng på stan. Jag visade F MBK! Haha helt galet! Lika mycket saker denna gången som förra! Om inte mer! En hel våning med mobilskal! Vi åt frukost och sen tog vi de andra shoppinggallerior oxå! Utom en, Siam centre. Den hade varit stängt för renovering i ett halvår och skulle öppna i dagarna. Efter allt spring i affärerna så checkade vi in på hotellet. Bokade sen flyg till Phuket för att åka dagen efter. Vi tog ett kvällsplan. Så vi kunde tillbringa dagen vid poolen innan vi stack vidare. Det vi inte visste va att poolen låg i skuggan mellan 10-14?! Hur tänkte de? Blev stan istället! Vid 17 drog vi mot flygplatsen. Denna gången Bangkoks andra flygplats. Checkade in i långklänning och ingen tröja. Svinkallt där inne! Fy fan! Vi satt och huttrade medans vi väntade på planet. Och iskallt på planet oxå såklart! AC-galna thailändare! / turister!

Vi hade bokat boende i patong för att möta upp Johanna. Taxigubben hittade inte vårt hotell för det va så nytt (och litet) så det tog en jävla stund innan vi va framme. Till slut va vi där iaf! Och drog iväg för att käka en glass med Johanna. Sen hem och sova. När vi vaknade packade vi ihop och åkte till Johanna. Vi fixade biljetter till phi phi och drog med båten över vid 13.30. 2 timmar senare va vi framme. Härligt! Kärt återseende! Vi hade panikbokat ett boende genom Johannas hotell. Fy fan vilken skit! En bungalow högs upp i bergen typ! Och svindyrt! Så vi letade upp ett nytt boende dagen efter och flyttade. En bungalow vid stranden för hälften av priset! Vi stannade där i 5 nätter. Vi va ute till bamboo Island. Men mest stekande på vår strand! Riktigt härligt! Johannas semester började slut så vi åkte över till Phuket. Johanna åkte till patong och jag och Fredrik bokade ett boende vid Karon beach. Helt perfekt! Där stannade vi i 6 nätter. En trappa ner så stod man på stranden. Mycket sol och mycket mys! En mysigt grillkväll på hotellet hann vi med. Och en dag kom Johanna och hennes kompis med bil så vi tog en sväng. Kollade på big budda, F sköt med pistol och vi va och matade en Bebiselefant! När vi tröttnat på Karon ocj lugnet så tog vi 4 nätter i patong! Hänga lite mer med Johanna! Äntligen fick vi pool på hotellet. Så vi tillbringade mycket tid där. Blev en festnatt vid Bangla road oxå! Men undvek pingpong-showerna! Haha! När den 28 januari kom så hade vi bokat flyg till koh Samui. Så vi packade ihop och drog dit. Vi hade köpt en vecka från lets deal på ett hotell där. En bungalow vid en strand som inte gick att bada ifrån. Men det fanns pool. 2 faktiskt, ja eller 6 st. Varje pool hade 3 pooler som satt ihop. Det va denna dagen som vi kom ner som vi fick se ett par som druknat. :-/ Ingen v oss gillade koh Samui värst mycket. Men eftersom vi redan va på plats och hade boende och allt betalt så va det bara att gilla läget. Vi hittade iaf lamai beach. Den gillade vi. Och swing bar! Vi latade oss ordentligt denna veckan. Härligt!

Efter en vecka på koh Samui flög vi till Bangkok. På planet hände något med mej. Vi satt och kollade på en film på min ipad. Jag fick huvudvärk som kändes väldigt olik den jag har fått innan. Efter det svävade jag iväg! och kändes som att jag skulle svimma sittandes. Ångest fyllde hela min kropp och jag började skaka. Mina muskler ryckte okontrollerat och jag visste inte vad jag skulle göra. Försökte slappna av, men gå gick musklerna bananas i mina armar och ben. Precis då så serverades mat på planet. Jag fick Fs juice och vatten och hällde i mej både min och hans. skakade som ett asplöv. tjötade som fan för att jag hade sån panik i kroppen. Fan landar vi inte snart?! F bad om mer vatten. Hög puls. Panik. Jag tyckte det började sticka i fingrarna. De försvann. Känseln. Sen säger de i högtalarna att vi ska landa. Skönt. Men när jag ska gå av så viker sej benen och hjärtat rusar iväg! Jag kan inte stå! Bambi-ben! Jag lyckas stapla mej ut tillslut. När jag rör på mej så känns det lite bättre. Jag halsar en halvliter vatten med 2 Resorb i. Sen tar vi en taxi till hotellet. Jag ringde mamma. Hon säger att det låter som solsting/vätskebrist och säger att jag borde höra mej en läkare på hotellet va det kan va och om jag behöver göra något. Vi checkade in och jag började frysa som en blöt hund! Skakade i tröja under täcket. Och kissade, och kissade och kissade! Vattnet rann ju rakt igenom mej. Sov sket dåligt hela natten. Kokhet och garanterat feber. Jag besökte aldrig läkaren. Dagen efter mådde jag bättre. Googlade fram att det förmodligen va solsting. Huvudvärk, yrsel, svimning, yrsel på bröstet, feber och ångest. Livsfarligt tillstånd om man får för hög feber. Men som tur var så gick det över dagen efter.
Jag va redo för shopping! Äntligen få besöka Siam centre! Och ocean world! Jag hittade ju forever 21 och köpte mej en klänning i 2 halsband där. Hittade Sara och mango oxå! Ett par lite lösare jeans och skjorta fick följa med därifrån. Jag hittade oxå en converse affär och köpte 2 par till mej själv och ett par till svärmor som tack för hjälpen med Texas. De kostar mindre än av halva priset här hemma. När vi shoppat klart besökte vi ocean world. Det va mysigt! Roliga fiskar och ett bra tidsfördriv. Sent i säng den kvällen.

Klockan ringde 05.20 den 6 februari. Dax att ta flyget hem. Checkade ut och tog en taxi. Framme tidigt så vi hann gå igenom alla affärerna! Där köpte jag en parfym på vs! Luktar så gott! Flyg till Helsingfors 9, 45 minuters väntan där på planet till Göteborg. Landade i -1 grader. Ångest! Men en väldigt stor längtan efter min hund gjorde att jag sket i kylan! Jag ville bara hem och packa upp och sen mysa med vovven!

Priset då, På vår resa. Per person:

Flyg tur och retur: 7655 kr
med finnair. Väldigt bra flyg! De kommer jag åka med igen när vi ska flyga långflyg. Mat och dryck ingår. 2 måltider på planet enkel väg. Det finns dricka att hämta gratis i planet under hela flygningen.

Inrikes flyg: 2150 kr.
Vi flög:
Bangkok - Phuket 450 kr
Phuket - Koh Samui 700 kr
Koh Samui - Bangkok 1000 kr

Boende: 6300 kr
Vi försökte hitta billigare boende, men inte skabbiga. Och AC va ett måste. Så vi snittade med 450 kr per natt. (För oss 2) dyraste kostade 840 kr och billigaste 270 kr (för oss 2). Vi använde oss av agoda's app. Funkar skit bra! Men vi bokade oftast bara en natt och sen bokade vi resten P hotellet då det oftast va billigare att boka på hotellet än genom agoda.

Mat/dryck: 4000 kr
Billigaste notan låg på runt 60 kr (för oss 2) och dyraste 300 kr (för oss 2.) Och oftast drack F öl till maten. Och jag en fruitshake. Vi snålade inte. Utan åt det vi ville ha.

Och ihop med shopping, taxi, snacks, dricks och aktiviteter så har resan gått på runt 31.000 kr per person. Värt varenda krona!
.

Inga kommentarer: