söndag 2 september 2012

Cykel Activio - sportlife.

Jag har kört spinning förut, men jag har aldrig fastnat för de, för jobbigt helt enkelt! Och jag blir så lätt uttråkad. Men så kom det ett nytt pass som heter cykel activio, där man får på sej ett pulsband och sen är det en stor skärm längst fram med allas resultat. Man får knäppa in en siffra på datorn som står på bandet innan man sätter på sej det, så ingen vet mer än du vem som är din mätare. Mätaren läser och visar din puls och vilken procent du har just då av din maxpuls. Sen har instruktören en tavla framme hos sej som hon har ritat upp hur passet kommer att se ut och vilket upplägg. Vilken procent av sin Maxpuls man ska ligga på. Hon säger tex, Nu ska ni ligga på 85% av eran maxpuls i 3 minuter. Så får man antigen öka pulsen genom att lägga på lite mer motstånd på cykeln eller sänka pulsen genom att sänka motståndet. Man ligger nästan alltid mellan 75-95 % av sin maxpuls. Jävlar vad jag fick jobba! Men jag kan säga att förra passet jag körde activio så fick jag sätta mej ner och pusta på cykeln medans de andra trampade, just för att jag inte hade något pulsband på mej, jag hoppade över det då. Jag körde helt fel, och körde slut på mej med en gång när jag inte hade koll på pulsen. Så pulsband va minst lika jobbigt, men man körde inte slut på sej med en gång. Så tävlade man ju mot sej själv hela tiden för att hålla pulsen så hög som den skulle vara.

Detta pass finns i 30, 45 och 60 minuter. Idag körde jag 45 minuter. Jag va genomsvettig och det rann svett på min mage!? Jag hade med mej en liten handduk som tur va! Annars hade jag typ drunknat! :-P instruktören körde grym musik! Jag fick sån jävla kick av musiken!

Det va skit kul! Jag kommer helt klart försöka hinna med 1-2 pass i veckan nu! Måste! För att bränna lite på kroppen!
.

Inga kommentarer: