lördag 22 mars 2014

Första vecka med Lowe.

Igår blev Lowe en vecka gammal. Kan säga att vi lär oss saker med honom hela tiden. Jag tror att rutiner är a och o. Även om han kommer med säkerhet ha sina stunder och perioder som är lite jobbigare så är rutiner i grunden väldigt viktigt. 

Första dygnen kämpade vi med amningen. Fick väcka och hålla på. Det va jobbigt. Nätterna va fyllda med ångest. Jag va rädd för allt! Att han skulle sluta andas. Att han inte fick tillräckligt med mat, att han skulle skrika och vi inte visste hur vi skulle lugna honom. Men nu har vi kommit in i en slags rutin. Jag behöver inte väcka honom för amningen. Han får mat vid 23-00 när vi lägger oss, sen väcker han mig vid 03, byter blöja, äter, somnar intill mig så lyfter jag över honom till nestet. Som ligger i vår säng eller så lägger jag honom i hans säng som står intill min sida. Sen väcker han mig vid 05.30 igen. Kolla blöjan, äta och sen får han ligga kvar och sova intill mig. Och de senaste dagarna har han vaknat 07.15 och är sen vaken en stund. Idag lyckades Fredrik få honom att somna om på hans bröst. ❤️ 

Jag går då upp och duschar och tar en promenad med Texas. Väl hemma dukar vi fram frukost så äter vi ihop. Antingen sover Lowe då eller så sitter han med i newbornstolen. 


På dagarna har vi antingen myst hemma och grejat. Eller varit iväg och gjort något. Tex i går va vi på Frölunda torg så jag kunde köpa amningsbhar. Vi passade på när det inte va så mycket folk där. Lite stressande för mig. Är så rädd att han ska bli sjuk. Men han låg nerbäddad i vagnen. 


Fika och äta ute har vi inte vågat oss på än.

Lowe sover typ 3 timmars pass på dagen också. Han har en vaken stund på morgonen och en stund på kvällen. Då ligger han nöjd i Babynestet, babysittern eller i vår famn och tittar sig omkring. I går halvlåg han på rygg i min famn och så sjöng jag för honom. Då lyssnade han nyfiket. Jag längtar så till man börjat få lite respons från honom. När man kan få ett leende av honom. Nu "ler" han bara i sömnen. Så gulligt så jag smälter! Han har en smilegrop i höger kind! Så jäkla sött! 

Han är lite gnällig när maten inte kommer med en gång. Men när det väl är igång så ligger han där nöjd och somnar varje gång. Trodde aldrig att jag skulle tycka amning va så mysigt. Nästan så jag längtar tills han blir hungrig nästa gång. Trodde inte det skulle kännas så naturligt. Än har jag inte ammat "offentligt" mer än på amningsrum på BVC och BB. Gnället kommer även om blöjan är blöt. Men har man bytt blöja och han har fått mat så är han nöjd. Inga gaser eller magknip än. Och hoppas verkligen det håller i sig så. 

Vi va på BVC i torsdags och träffade vår sköterska. Vi gick igenom frågor vi hade och frågor hon hade. Hon gjorde även en hälsokontroll på Lowe. Mätte och vägde. Prick 3,8 kg vägde han nu. Så 10 g från födelsevikten. Han hade inte växt något på längden. Så den var 51 cm fortfarande. Allt såg jätte bra ut och vi fick D-droppar som vi ska ge honom 5 droppar av varje dag. 

Nu har vi bara haft 6 dygn hemma. Så mycket kan ju förändras. Men såhär har vår första vecka sett ut med Lowe i alla fall.


Nästa vecka ska vi börja ta emot mer besök från vår släkt och vänner. Några enstaka har varit här. Men nu är dörren öppen sålänge de är friska. Vi börjar redan i morgon då Fredriks släktingar kommer. ❤️ Min släkt bor ju tyvärr 30 mil härifrån. Så jag har sagt att de inte behöver komma hit. För vi ska upp dit i påsk. Då är Lowe en månad. Så får de träffa honom. Men min mamma och minsta lillasyster orkar inte vänta så de kommer om 2 veckor och hälsar på i 2 nätter. 



Inga kommentarer: