måndag 28 oktober 2013

Ansökan om Graviditetspenning.

Jag har suttit och skrivit ut papper om graviditetspenning. Jag fick tips om att skicka in ansökan tidigt för det kan ta sjukt lång tid innan man får beslutet. Så jag tänkte skicka in dem på måndag när jag ska träffa min chef på personalmötet. Hon skall oxå fylla i en blankett. Det är som sagt inte bara att bli gravid. Jag kan inte tänka mej att de skulle göra avslag på denna ansökan. Även om jag vet att det kan vara svårt att få igenom. Men jag jobbar för det första själv, och det finns ingen möjlighet att jag kan få någon avlastning eller hjälp. Och har ingen möjlighet att göra jobbet i min egna takt, eftersom jag jobbar med människor. Då får jag göra det i den takten de vill att jag ska göra den i. Och det kan kanske bli lite kämpigt. Jag kan inte heller ta raster eller pauser som jag vill. Jag har inga raster/pauser alls på mitt jobb. Jag har dessutom hand om en sjukdom som kan bli ganska krävande för min kropp. Det vore väldigt jobbigt om jag skulle bli tvingad att jobba tiden ut. Jag har dock massa semester kvar att ta ut. Och man kan ta föräldraledigt innan bebis kommer. Men vem vill slösa på de dagarna innan? Det vill väl ingen. Så det gäller att jag fyller i ansökan i minsta detalj. Min chef tipsade mej om att ringa och kolla hur det går med ansökan undertiden man väntar på beslutet. Så kan man få beslutet muntligt om det är pappret som ska skickas ut som tar tid. Har ju 2 jobb att fixa in ersättare till. Vi har redan börjat introducera folk lite smått. Så det känns skönt att man inte bara lämnar jobbet utan att det är ordnat. Speciellt nu om man kanske får beslutet 2 veckor innan man ska gå hem. 




Inga kommentarer: