onsdag 2 oktober 2013

Hur gick det till?

Jag vet från min och Fredriks första "dejt"att han ville ha barn. Han frågade mej rakt ut: vill du ha barn? Jag har aldrig vetat om jag vill det. Jag har aldrig som vissa tjejer har, haft namn på mina framtida barn. Jag har aldrig drömt om att köra en barnvagn. Jag har aldrig drömt om att sitta och skvallra på ett fik med mina vänner om hur duktig mitt barn är som redan går, tex. Jag har aldrig tänkt familj. Konstigt va? Nej inte speciellt. Man måste inte skaffa barn. Även om det låter konstigt i vissas öron. MEN från den kvällen när Fredrik frågade mej. Så ville jag ha barn. Med honom. Jag föll på hans fråga. Pladask! Haha! Det tig ett tag innan vi bestämde att det skulle vara vi. Men sen frågan om barn handlade bara om när.

En utan våra närmsta vänner fick barn och jag följde hela hennes graviditet. Det va väl inte det som va det som avgjorde direkt. Utan vi sa att vi skall börja tillverkningen på våren/sommaren så vi skulle få bebisen tidigt på året. Men inte detta året. Så kom maj. Jag minns inte riktigt vad som avgjorde det att vi skulle börja i år. Men jag hade googlar en del och fick råd från vänner att börja "öva" i tid eftersom det kan ta ett tag innan det tar sej efter att man använt preventivmedel. (I mitt fall nuvaring) Jag tog ut ringen 22 maj, 2 veckor tidigare än vad man egentligen ska göra. Men när jag väl bestämt mej så vill jag att det ska gå undan. Noll tålamod för att vänta! Jag fick min mens i vanlig ordning när jag tog ut ringen. Jag hade läst på att cirka 14 dagar från sista mensens första dag hade man ägglossning. Det betyder att hag skulle ha ägglossning runt nationaldagen. Gissa vad vi tillägnade oss åt de dagarna runt den 6 juni? Haha! En vecka gick och vi åkte upp till Värmland. Jag gjorde ett gravtest där och det visade negativt. Jag tänkte det kanske va för tidigt? Jag lät det gå en stund till. Det blev början på juli och vi skulle ner till Alvesta och bygga upp festivalen med Genesisgänget. Jag gjorde ett test innan jag åkte, för att vara på den säkra sidan. Så jag kunde dricka alkohol. Det visade oxå negativt. Lite skönt ändå för då behövde jag inte bry mej om det. Tråkigt att jag skulle få mensen på festivalen bara, tänkte jag. Festivalen fick och jag va inte det minsta sugen på alkohol. Jag va mest trött. Jag fick i mej endast 5 cider och 1 glas vin på hela veckan. Och konstigt nog så växte jag ur min bh under veckan där. Visst min kropp kunde likagärna spöka för att jag skulle ha mens. Men min mens kom aldrig på festivalen. Vi landade hemma en vecka senare och jag hade ett gravtest kvar hemma. Jag var orolig att något inte stod rätt till med min kropp och mensen hade krånglat några månader innan oxå. Så dagen efter när jag vaknade upp hemma så tänkte jag att jag ringer vårdcentralen och får en tid att kolla om något är fel. Men innan det få gjorde jag ett test för att vara säker på att jag inte va gravid. Även fast jag visste att jag inte va det. Jag kissade på Stickan och satte på locket. La testet på badrumsmattan och såg kontrollstrecket kom fram, ingen bebis. Tvättade händerna. Sen gick jag ut. Kom på att jag skulle slänga testet oxå och börjar mej ner för att ta det. Då inser jag att det visst bara inte var ett kontrollstreck man såg utan oxå ett positivt streck i runtan bredvid. Lite panik och undrade om det va fel på testet. Väcker Fredrik och talar om att jag tror att vi är gravida. Han säger: - jaha. Och vänder sej om och somnar om. Jaha? Va e det för reaktion? Jag hade väntat mej lite mer av en panikreaktion? Jag fick det iaf. Och tog på mej träningskläder och gick ut på en Powerwalk och ringde Evelina! Hon skrek av glädje. Jag köpte med ett test till påvägen hem. Ett sånt digitalt som man ser vilken vecka man är i. Jag kissade och i fönstret stod det: gravid 2-3. Jahapp! Jag va gravid. Inget snack om saken. Fredrik vaknade och sa: - hej mamman! Jag visade honom testen, sen åkte jag och jobbade. Tror ni det var lätt att fokusera på jobbet? Knappast. ❤️


Vi hade med andra ord ägglossning 2 veckor senare än vad vi trodde. Just för att jag plockat ut ringen 2 veckor för tidigt. Dagen innan midsommar blev bebis till, av ett nöjesligg. Inte ett ligg just för att tillverka bebis alltså. Känns ännu bättre! 

Inga kommentarer: