måndag 21 oktober 2013

Hjärtslagen.

Idag hade vi en tid till BM och kollade mina värden och lyssnade på lillens hjärta. 

Jag hade för lågt blodvärde så nu ska jag börja äta järntabletter. Mitt blodtryck va lågt som det alltid är, dock lite extra lågt nu. 100/50. Men det är inget jag märker av just nu iaf. Och det är ju bra! Vi gick igenom lite frågor jag hade skrivit upp, och vi kom fram till att jag skulle gå till sjukgymnasten för BM tror att min "mensvärksliknande" smärta är foglossningar jag känner av. Så jag ska ringa dit i morgon. Jag fick mitt intyg idag om att jag är gravid som skall skickas in till försäkringskassan. 

Sen va det dags för att ligga på britsen och lyssna på hjärtat. Hon letade och letade. Det enda man hörde var "swich swich" och det är blodflödet man hör. Hon frågade om jag känner hur han bökar runt för han låg inte still alls. Men jag känner bara buffande men mest fladder än. Och hon sa att det va för att moderkakan låg i framvägg som vi såg på ultraljudet. Till slut hittade hon hjärtljudet som låg på 148. Typiskt flickhjärta sa hon?! Åh noo! Vi såg ju att det va en pojke? Haha förvirrade blev vi, men efter lite efterforskning så behöver det inte alls vara så. Så vi tror det är en pojke än! :-P 

Hon talade även om att jag har blodgrupp O positiv. Och jag kan ge blod till alla, men jag kan bara ta blod av folk med samma blodgrupp. Så det var bra om jag lämnar blod. Men jag har gjort det en gång och mådde riktigt dåligt av de. Järntabletter va inte min grej! Och nu måste jag börja med det igen! :-( Jag fick välja mellan 2 sorter. En som va snällare mot magen och en som kostade en femte del av den andra. Jag valde den dyrare som va snällare mot magen. Jag har så mycket problem med magen emellanåt. Så nu ska jag börja ta en tablett var 3:e dag i en vecka, sen en tablett varannan dag i en vecka och sen köra en varje dag. På kvällen, innan läggdags och jag får inte äta på 2 timmar innan. Fast gärna ihop med C-vitamin. Så en clementin går bra! 


Vi fick även veta att kliniken som gör 3D/4D ultraljud inte finns kvar i Göteborg. Vi som så gärna ville göra det! Så nu ska jag kolla vart närmsta klinik finns. Annars får man väl göra vanligt om vi känner att vi behöver göra ett. Och det tror jag vi vill. 

Nu har vi en ny tid till BM om 5 veckor igen. Dit och lyssna igen. Just nu ligger lillen och buffar för fullt! Så mysigt. ❤️

1 kommentar:

Ellenore sa...

Skepp Ohoj
Åh jag kör också på Niferex och tycker faktiskt att magen klarat sig bra ändå. :) Det min bm sade till mig var att jag inte får dricka mjölk 2 timmar före jag tar tabletten och inte 2 timmar efter. Så väljer att ta dem på kvällen. Lättare så. ^^

Jag har också moderkakan i framvägg och jag kände bara ytterst pytte lite efter jag varit på rul och sen började jag känna mer efter vecka 23 ^^
Snygg vagn ni köpte. :)

/Ellenore