lördag 26 oktober 2013

Mat som ger dej extra Järn!

Jag hade ju lågt blodvärde och äter nu järntabletter. Jag fick oxå med mej en lista på olika livsmedel som innehåller mycket järn. Så igår när vi handlade så hade jag det med mej. Jag köpte blodpudding (17,0 mg järn) Som jag älskar! Så det är ju bra! De innehåller mycket järn. Och sen köpte jag torkade aprikoser. De innehåller oxå endel järn. 

Så idag till frukost blandade jag ihop:

Pumpafrön (15,0 mg järn)
Sesamfrön (7,8 mg järn)
Solrosfrön (6,8 mg järn)
Linfrön (5,73 mg järn) 
Torkad aprikos (6,0 mg järn)
Kokos (3,3 mg järn) 

+ Fil 3 % fett. 



Hade även i torkad plommon för att jag har hört att magen kan börja krångla av järntabletter. Än har det inte hänt, men jag har bara ätit 2 tabletter med 3 dagars mellanrum än. 

Lever innehåller mycket järn, men det ska man som gravid undvika. Eftersom lever innehållet mycket av A vitamin. Leverpastej går dock bra att äta!

Sen är det bra att ta järn ihop med något som innehåller C-vitamin. Tex apelsinjuice, då tar kroppen upp järnet bättre. Jag tar det ihop med en clementin. 




Inga kommentarer: