torsdag 19 december 2013

Besök hos BM i vecka 29.

Nu har jag varit och träffat min barnmorska! Puh! Hon är alltid så stressad så jag hinner knappt få fram en sak. :-/ Jag gillar henne mycket! Men hon har så brotom med allt. Det är lite segt då min gravidhjärna är lite seg just nu och jag glömmer saker jag ska fråga om.

Idag skulle bara hjärtat lyssnas på, magen skulle mätas och blodtrycket skulle kollas. Men jag bad henne sticka mig i fingret också. 

Mitt blodtryck låg på 100/60! Jihoo! Det har gått upp! Har legat på 90/50 som sämst. Så nu ser det bättre ut! Mitt HB låg första gången på 129, andra gången 119 och nu hade det gått upp till 123! Duktig mamma! Hon har tagit sina järntabletter trots de fått henne att må skit! Börjar dock må bättre av dem nu! Hoppas det vänder. 

Hans lilla hjärta tickade på i 148 bpm! Som de nu gjort alla 3 gångerna som vi mätt det. Måttet på min mage hade ökat från 24 cm (vecka 26) till 27 cm (vecka 29). Så 3 cm på 3 veckor. Jag följer precis medelstrecket. 

Jag frågade henne om hon kunde känna hur han låg. Det kunde hon! Klämde lite på magen och sa: 

- Han ligger med huvudet nedåt! ❤️ Åh mitt lilla hjärta. (Än har han plats att vända på sig om han skulle vilja, men hon kände att han låg "stadigt".) 


Nu ska jag tillbaka samma dag som jag går på min graviditets penning. 10 januari. Så nu kommer jag gå oftare vad jag förstått. Fick med en lapp om att välja BVC. Så skulle vi välja dem så skulle jag nästa gång få träffa sköterskan som kommer att ta hand om vår bebis och mig så fort bebis är ute. Ett plus med Närhälsan jag går på är att de har en barnläkare. Det har inte alla BVC så många får åka just till stället jag nu går på för att träffa läkaren. Så vi kommer välja Närhälsan. Bra att ha läkaren på plats. Jag är också inskriven där, sen förut. Och det ligger typ 500 meter ifrån mitt hem. Så det blir nog bra! Tills vi flyttar. Då får vi byta. 

❥ Magmått: 27 cm
❥ blodtryck: 100/60
 Hjärtljud: 148
 viktuppgång: + 6-7 kg
❥ Järnvärde: 123 

Åh va jag längtar nu! Blir mer och mer verkligt för varje gång man träffar BM. 

Inga kommentarer: