tisdag 10 december 2013

Vecka 28 (27+0)

Bebisen:

Du går nu in i den tredje trimestern och din bebis är ca 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt! Den här stora lilla varelsen väger nu omkring 1200 gram, eller 1.2 kg! Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större. Den kommer öka sin vikt från och med nu med ca 27g för varje dag som går. Om din bebis föddes nu skulle den ha mer än 90% chans att överleva. Även om den är långt ifrån färdigutvecklad så skulle den ha goda chanser att klara sig med rätt vård. Du har ännu ungefär 13 veckor kvar av din graviditet och under denna tiden kommer bebisen att fortsätta växa och utvecklas. Det är avsaknad av underhudsfett och surfaktant i lungorna som gör att bebisen behöver ligga i kuvös för att hålla kroppstemperaturen uppe och få hjälp att andas med respirator, men även andra organ som hjärna, lever och immunsystem är underutvecklade och kan ställ till komplikationer vid för tidig födsel. Bebisen har nu vant sig vid din röst. Fortsätt att prata och sjung för den.

Mamman:

Livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln. Det är en kraftig tillväxtperiod mellan vecka 28-32. Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tryck upp mot bröstkorgen. Det kan vara en obehaglig känsla. Barnet är livligt i magen och kan hindra dig i din nattsömn. Försök att bullra upp med kuddar mellan knäna och under magen för att hitta en så avslappnande sovställning som möjligt. Det är viktigt att du tar god hand om dina tänder. Gravida utvecklar lätt plack, och om du redan har plack kommer problemen sannolikt att förvärras om du inte sköter om dina tänder. Borsta ordentligt och använd lämplig munskölj för att minska risken att drabbas. 

 Jag och min bebis: 

Idag har vi vetat om vår graviditet i 5 månader. Det är oxå exakt 3 månader kvar till vi har BF! Känns som jag varit gravid i en evighet, men samtidigt så känns det som att det gått med raketfart! Det känns ändå väldigt långt kvar till den 10 mars. En evighet! 

Vi mår bra! Väldigt bra! Inga krämpor och besvär. Bebisen växer och sparka för fullt! Magen har blivit lite större! Han verkat ligga på samma sida för har sparkar bara på höger sida. Vänster sida är det mer att magen buktar ut för att han trycker upp huvudet eller rumpan! Sen känner jag lite krafsande i vänstersida! Kan det vara en liten hand som kittlar sin mamma? 

Halsbrännan kommer ibland. Jag köpte tabletter igår så jag har. Den kommer på kvällen ibland och sitter i. I förrgår vaknade jag till och med, med halsbränna! Mitt i natten! Ursch! Men den är ganska mild än. 

Jag pratar inte så mycket med magen, men jag sjunger för honom! I badet brukar jag passa på att sjunga några barnsånger. För då vet jag att han är vaken. Han är som en fisk i min mage när jag ligger däri! Sprattlar för fullt i magen. Sparkar och lever loppan! :-) 

Magen kliar väldigt mycket! Riktigt jobbigt! För man tror att det är en bristning på G varje gång de kliar! Men jag försöker undvika att klia och smörjer istället magen. 

Vikten har stått still denna vecka. +6 kg. Men snart är julen här och det ska bakas (ätas!) julgodis och mat! Jag är glad över att man inte får i sig förmycket på en gång. Det tar stopp av lite mat. Äter jag förmycket, försnabbt så kommer maten upp tillbaka!


Vi längtar efter dig så mycket! ❤️

Inga kommentarer: