tisdag 17 december 2013

Vecka 29 (28+0)


❥ Bebisen:


Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram. Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre. Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen. Bebisen kan nu kontrollera andning och kroppstemperatur. Den kan nu oxå drömma. I undersökningar har det visar sig att bebisar har perioder i drömsömn.

❥ Mamman:

Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg. Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod. Du går in i tredje och sista trimester, du kan nu förvänta dig att gå upp runt 5 kg den sista delen av graviditeten. Alltså i snitt 0,5 kg i veckan. 

❥ Jag och min bebis:

Åh vi mår så bra! Förutom att jag mår väldigt dåligt av järntabletterna så funkar allt jätte bra! Och som jag skrivit innan så känner jag bebis mer och mer för varje vecka. Denna vecka har han varit vaken väldigt mycket. Känns som han fått in dygnsrytm och sover på natten. Han vaknar någongång vid 04 då jag alltid själv vaknar av hans sparkar. Sen vaknar han runt 7 igen. Och då är det samma sak, jag vaknar oxå. Kanske kommer det va såna tider han väcker mig även när han är ute? Och vill ha mat? Bebis rör sig väldigt aktivit nu då jag kan känna honom på båda sidor samtidigt. Han ligger gärna och petar med sina fötter mot mitt högra revben. 

Jag har upptäckt de första dropparna bröstmjölk! Såkallad rågmjölk! Låg och sjöng för magen i helgen när jag smörjde in magen som jag alltid gör innan läggdags. Då upptäckte jag att det kom någon väldigt gul vätska från mitt vänstra bröst! Klämde lite och då kom det mer! Kollade då mitt högra bröst, och ja visst kom det ifrån det högra oxå! Lite äckligt faktiskt. Ursch! Blev illamående. Ska jag verkligen ha en bebis som dricker de där? Kan erkänna att amningen skrämmer mig en aning. Jag är rädd för att jag ska hata de. Det känns som en väldigt ovan grej. Och det är det ju. Jag växer väl in i rollen. Nu vet man iaf att det faktiskt finns nått som fungerar där iaf! Sen får man se hur bra allt funkar i framtiden. 

Igår kände jag för första gången att mina ben kändes tyngre. Inte svullen men de kände bara tyngre. Kanske börjar det komma lite vätska i den när i rör på mig mycket en dag? Jag la upp dem på en pall när vi kollade på film. Sen va det borta.
De där testarna har jag gjort. Jag vet vilken blodgrupp jag tillhör. O Positiv. Så jag kommer inte behöva någon spruta. Jag vet att min mamma fick sån spruta då hon födde oss, hon är negativ. Jag har min nästa tid hos min BM på torsdag. Då ska jag dit själv för första gången. F har varit med på alla våra träffar och UL. Det är jag väldigt glad över! Jag tror det det är viktigt att han oxå är med och tar del av faktan och sånt. Jag känner ju bebisen hela tiden. Så jag blir ju ständigt påmind. Det gör ju inte han. Så mentalt tror jag det är bra för honom att vara med när vi lyssnar och hjärtljudet och får ny info av BM. Men denna gången ville hon träffa mig ensam. Jag ska skriva mer mina värden från förra gången och skriva ner de nya. Glömde fråga förra gången va mitt mått på magen var. 

Viktuppgång pendlar nu mellan +6 kg /+7 kg. Jag äter det jag vill, och det är ju fortfarande så att vissa dagar är jag superhungrig konstant, och vissa dagar är jag inte hungrig alls. Jag äter dock inte mer de dagarna jag är mer hungrig, än vad jag åt innan jag blev gravid. Förutom att det blir ju lite mer kolhydrater nu är vad jag åt innan jag va gravid. Jag älskar min kropp och har aldrig haft sånt känsla till min kropp som jag har nu! Det är helt underbart att vara gravid! Än så länge iallafall! Vikthetsen är bortblåst och jag bara njuter av tillvaron. 

Fick ju igenom min graviditetens penning nu så efter den 10 januari så ska jag lägga lite mer fokus på att röra på mig. När jag får tid till det. Nu har jag fått lägga all min energi på att jobba. Det slipper jag då. Så jag funderar på att gå och simma lite (måste dock köpa en ny bikini!) och den köra min yoga. Passa på att umgås med vänner och åka och hälsa på min familj.  







Inga kommentarer: