tisdag 11 februari 2014

Vecka 37 (36+0)


Bebisen:

Din bebis ära 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.8 kg.

Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.


Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha. 

Enligt nyare riktlinjer bör du vara uppmärksam på bebisens rörelse ända fram till förlossningen, och om du misstänker att något är fel p.g.a minskade fosterrörselser så bör du kontakta barnmorska/sjukvård.


Mamman:

Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig ca 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.

Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.


Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.


Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.


Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ, så som smärtstillande medel och hur du vill föda. Prata med din MVC. 



Jag och min bebis:


Oj oj! Vecka 37 är här! Endast 4 veckor kvar nu! 

Hur allt går? Väldigt bra faktiskt! Jag har börjat få ont av sammandragningarna och värk i mage och rygg. Jag har tryck nedåt i magen och ilningar ner mot fiffi. MEN det är väl kanske inget att klaga på? Det tillhör väl? :-) 


Bebis bökar mycket. Gärna fram till 02 på natten och väcker mig nästan varje morgon vid 5. 

Jag har lite svårt att äta normala portioner nu. Det finns väldigt lite plats för maten i magen. Så om jag ätit normala portioner så spränger det i hela magen! Så jag får tänka mig för. Litet lätt illamående har dykt upp men det beror väl på den lilla platsen jag har i magen. Halsbrännan försvann när jag började ta en omeprazol varje morgon. Oerhört skönt. 
Jag vaknar varje gång jag ska vända mig om i sängen.  Och sover nu med en kudde mellan knäna. Och med öronproppar i öronen för att jag är så lättväckt nu. 

Inga bristningar har dykt upp än. Jag smörjer magen med kokosfett eller med en fet hudkräm varje kväll. Badar ibland med en klick kokosfett i badvattnet då är jag supermjuk sen! Kommer nog fortsätta med även sen när bebis är ute. 


Vi längtar mycket nu! Varje kväll tänker jag att detta kanske är sista kvällen msn somnar hemma som bara flickvän och pojkvän. Nästa gång kanske man är mamma och pappa! Det är faktiskt så nära nu! Dessutom är ju bebis så gott som färdigbakad där inne. 

På fredag ska vi till BM igen. Då ska vi sammanfatta vår graviditet och gå igenom förlossningen. Önskemål och så. Så jag tänkte läsa på lite de närmaste dagarna och färska upp minnet, och sen tänkte jag sätta mig ner med Fredrik och gå igenom önskemål. Hur han tänker och vad han vill. Så man har lite koll innan vi ska träffa BM. 

Viktuopgången ligger nu på +11 kg. Så nu är jag sjukt nära gränsen jag inte ville gå över från början! Hehe! Vi får väl se vad vikten slutar på, men gränsen jag hade innan lär jag gå över. Det handlar om 1 kg till. Samtidigt så ska man inte gå upp så mycket mer sägs det. Vi får väl se! Känns väldigt oviktigt just nu. Känner mig fortfarande smidig och jag "vaggar" inte som många gör i slutet. Jag rör mig som vanligt och inga foglossningar. Det enda som är jobbigt är att det är lite bökigt att böja sig och ta sig upp från liggande läge. Men jag känner mig verkligen inte som 11 kg plus!  Kanske för att de mesta sitter runt magen? 





1 kommentar:

Lovisa sa...

Vad skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Jag är helt beroende. Det är så skönt att plugga in öronpropparna djupt i öronen när man går och lägger sig. Blir så tyst och skönt när propparna expanderar i öronen. Har jag inte propparna i öronen så ligger jag och stör mig på alla små ljud. Vaknar också väldigt lätt. Med öronproppar så somnar jag direkt och sover mycket djupare när jag vet att jag inte kommer att bli störd av ljud på hela natten. Öronproppar är helt underbart. Kan verkligen rekommendera alla att testa.