tisdag 18 februari 2014

Vecka 38 (37+0)




❥ Bebisen:


Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger ca 3 kg

Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lugnt.

Forskning visar även att den tiden vi tillbringar i livmodern är genetiskt bestämt. Barnet har ärvt dessa gener från sina föräldrar. Så det finns inte mycket mer att göra än att vänta. 

❥ Mamman:

Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!

❥ Jag och min bebis:

3 veckor kvar! 5 veckor om de måste sätta igång mig. Helt plötsligt så kändes det som om det vände från en evighet till väldigt snart kommer han! Väskorna är nu packade! Bara babyskyddet som inte åkt in än. 

Vi mår finfint! Sammandragningarna som va jobbiga förra veckan har lagt sig lite. Och jag har inte haft "mensvärk" på några nätter nu. Så jag har sovit skönt. 
Hans rörelser är betydligt segare och man känner att han tar upp all yta därinne. Hans fot sticker ut i sidan ofta och hans hicka känns nu längre ner. 

Jag har svårt att äta. Måste sitta vid köksbordet för att kunna äta. Magen blir alldeles stum om jag äter i soffan. Mätt väldigt lätt dessutom! Det krävs inte mycket. Veckans cravings har varit havregrynsgröt! Och massa sött på kvällen! Från kladdkaka till frukt. Jag sitter i skräddare med benen vart jag än sitter och i soffan är det skönast att ligga på vänster sida med en kudde under magen. Så han inte tynger ner förmycket. Hihi. Det är lite att tänka på nu. En kudde mellan knäna e skönt också. Amningskudden är perfekt att ha mellan knäna och lite under magen. 

Viktuppgången ligger på + 11,5 kg. Det visade sig när jag fick igång magen att jag hade lite i magen som gjorde att jag gick ner lite, Haha! Börjat med laktulos som drog igång magen på en gång! Tål ju egentligen inte laktulos. Men det gav i alla fall den effekten jag ville. 

Varit och lämnat urinprov idag för urinvägsinfektion. För att kunna utesluta det. Får väl svar i veckan. 



Inga kommentarer: