måndag 13 januari 2014

Föräldrarträff 1/4

Idag va det dags för första föräldraträffen! Mellan 16.30 - 18.00 skulle vi träffa 7 andra par och en barnmorska på vår MVC. Spännande och pirrigt! Jag va förväntansfull! Fredrik däremot va inte lika sugen. Haha! Men han hade inget val. Jag tycker det är superviktigt för honom att gå! Jag själv slukar böcker och läser i forum varje dag. Pratar bebis och förlossning direkt jag hänger med en mamma. Så jag är ganska uppdaterad. Fredrik ser mest på förlossningen som stress, smärta, blod, kladd och sen en bebis. 

Sen kommer ju faktiskt jag gå hemma med plutten och tänker att det kan vara skönt att träffa andra som bor runt om som ska få barn i samma veva. 

I vår grupp vår Lilla L yngst. Ja eller han är beräknad sist av alla. De första låg mellan vecka 34-37. Vi ligger på vecka 32. Hade jag anmält oss till den senare gruppen så hade vi hamnat långt innan de andra. Så denna kändes bäst. Dessutom så ville jag köra igång med föräldragruppen så snart som möjligt. För Fredriks skull. Han behöver få lite information. Så jag kan få största möjliga stödet. 

Vi gick igenom våra förväntningar på föräldragruppen. Vad vi vill få ut av den. Vi gick igenom förlossningen i stor allmänhet. Lite preventivmedel efter förlossningen. Lite om vad vi skulle ha med oss till förlossningen, hur lång tid en förlossning kan ta, vilken roll partnern har under förlossningen och vilka rättigheter vi har. Om bebis kommer tidigare och hur det går till då. 

Vi drog till och med över 45 minuter så vi va inte klara förrän 18.45. Man såg hur det kröp i Fredrik och jag själv hade oerhört svårt att hitta en skön ställning på stolen efter att ha suttit i kyrkan innan och sen begravningsfikat. 

Bebisen busade på som bara den inne i magen och jag försökte med alla medel stoppa honom. Hela magen hoppade till flera gånger! Stackarn va lika rastlös som sin pappa! ❤️

Jag tror även om Fredrik kanske inte riktigt förstår, att det är bra för honom att gå på såna kurser. Även om inte allt fastnar så fastnar alltid något. Han har inga vänner direkt som har barn. Förutom Evelinas Daniel. Men jag tror ju knappast de sitter och tjötar förlossning som jag och Evelina gör hela tiden! ;-) Så han får helt enkelt bita ihop. Han är nog bara otrygg i vad hans roll kommer bli i det hela. 

Jag hoppas att han kan lugnt och sansat ta hand om mig när det väl gäller. Även om jag vet att han är extremt känslig mot stressade ovana situationer. Men jag själv blir väldigt lugn. Så jag hoppas det kan smitta av sig. Annars får jag faktiskt ha med en person till inne i förlossningsrummet. Jag hade så gärna haft min lillasyster med. Men det kan bli lite knepigt då hon bor 25 mil bort. Och lilla L kan ju faktiskt komma närsomhelst fram tills slitet på mars. Han kommer ju inte direkt be om lov att kika ut innan han kommer. 

BM tipsade oss att leta amningsbh redan nu och för att den ska passa senare med mjölken i så får man lägga i en knuten näve. Får näven plats med bröstet i så ska den passa sen. Jag undrar hur f*n jag ska hitta den storleken?! Jag har 65i nu. Och så ska man hitta en ännu större som näven får plats i?! Haha! Hon sa att jag förmodligen får köpa en bh med större omkrets och sen sy in den runt om. Det låter verkligen som om jag vore den ovanligaste tuttstorleken i världen! Men jag får väl ge mig ut på jakt. Tyvärr är amningsbh:ar extremt fula! Så det här ska bli intressant. Hoppas sen att min lilla bebis gillar mjölk! ❤️

Inga kommentarer: