onsdag 22 januari 2014

Mardrömmar och 10% extra i föräldrapenning!

Mitt humör och ork är verkligen som en berg och dalbana! Ena dagen är jag låg och trött och gnällig. Och ena dagen är jag lyckligast i världen, superpigg och klarar allt! 

Idag vaknade jag som det sistnämnda. Vaknade precis innan F's klocka ringde av att jag va kissnödig. Sen somnade jag faktiskt om när han gick till jobbet. Men vaknade helt svettig en halvtimma senare då jag drömt att jag råkade ha ihjäl min systerdotter när hon va bebis?! Jag minns att jag kände den där känslan, nu tar jag mitt liv. Sen vaknade jag! Fy va otäckt! Då kunde jag ju såklart inte somna om. Låg kvar i sängen en bra stund, tills magen kurrade för mycket. 

Idag har jag lagat massa mat då spisen skulle hämtas idag. Sen har jag städat och varit och plockat ut ett paket. Nu har de precis hämtat spisen och de trodde vi skulle få tillbaka den redan idag, eller senast i morgon. Haha! Så här har jag stått och lagat mat för en vecka! ;-) 

Jag har även pratat med försäkringskassan för att se om graviditetspenningen är igång. Så jag inte har missat att skicka in något papper. Men det var som det skulle! Får till och med min första utbetalning för 10 dagar på måndag! Får ju även min sista hela lön på fredag från jobbet. Så denna månaden får man nog lägga undan lite cash så man har ifall något händer. Har sparat undan lite redan. Sen har jag massa semesterersättning att plocka ut. Och en sak till! Fick reda på att man kan få 10 % extra i föräldrapenning! Genom en försäkring. Så jag ringde dit och kollade. De trodde att det skulle gälla mig också. Så jag ringde min chef och kollade. Och jo, det stämde! Så hon skulle kolla upp allt och höra av sig till mig! För hon va nog tvungen att anmäla mig. Vet inte hur många månader jag får det. Men om jag läst rätt så har jag rätt till att få det i 180 dagar. Ett halvår alltså. Vore ju sjukt bra om det är så! 10 % är ju typ 1400 kr om jag tar ut 7 dagar i veckan. Det är endel när man går hemma. Fikapengar iaf! Lär bli endel latte! Haha! 

Nu ska jag fortsätta städa här. Tänkte ta en promenad men det är ju så kyligt! :-( får bli en varm dusch efter städningen och sen vila lite.

F kommer bli glad när jag redan fixat middagen och städningen! ❤️ Dutti tjej! :-P men för det ska han få ge mig massage i kväll! ;-)


Inga kommentarer: